Så marknadsför du din redovisningsbyrå

Redovisningsbranschen förändras. Det råder ingen tvekan om det. I dag måste revisorer vara mer än bara bönräknare och siffertänkare. De måste förstå vikten av marknadsföring för att lyckas i sin karriär och bygga upp en blomstrande verksamhet. I den här artikeln kommer jag att dela med mig av några tips om hur du kan marknadsföra din bokföringsbyrå så att du kan börja få fler kunder och leads med hjälp av moderna marknadsföringsmetoder.

Redovisningsbranschen förändras

Du kanske har märkt att redovisningsbranschen håller på att förändras. I takt med att tekniken gör det lättare för människor att sköta sin egen bokföring konkurrerar bokföringsbyråerna med varandra och med onlinetjänster. De konkurrerar också med andra programvaruleverantörer som QuickBooks, Xero och Sage.

Bokföringsbyråerna måste vara mer proaktiva i sin marknadsföring om de ska kunna förbli relevanta på 2000-talet.

Definiera din idealiska kund

Det första steget i skapandet av en marknadsföringsplan är att förstå vem din ideala kund är och vad de vill ha. Detta kan vara svårt eftersom du kanske måste gräva djupt i din ideala kunds psyke för att ta reda på vad som får dem att ticka. Men när du väl har identifierat den här personen kan du skapa riktade marknadsföringskampanjer som vädjar direkt till deras intressen och bekymmer.

Det bästa sättet att definiera din ideala kund är att ställa dessa frågor till dig själv:

  • Vem är jag till nytta för?
  • Hur många kunder vill jag ha?
  • Vilka demografiska eller psykografiska egenskaper har min målmarknad?

Visa upp din expertis på sociala medier

Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att marknadsföra din bokföringsbyrå. Det är ett utmärkt sätt att visa upp din kunskap och erfarenhet, få kontakt med kunder och öka försäljningen.

  • Dela med dig av tips och tricks på sociala medier.
  • Använd sociala medier för att dela tips och tricks med personer som är aktiva på sina egna bloggar eller webbplatser. Detta kan bidra till att driva trafik till din webbplats - och öka antalet potentiella kunder som ser den!
  • Skriv artiklar om bokföringsämnen av intresse (eller skriv en artikel om marknadsföring). Du kan lägga upp dessa artiklar på LinkedIn eller andra webbplatser där de kommer att ses av personer som är intresserade av att lära sig mer om specifika aspekter av redovisningsmetoder eller processer som de kanske vill ha hjälp med någon gång på vägen när de är redo att starta eget företag en dag snart kanske?

Använd verktyg för socialt lyssnande för att lära dig mer om din publik

Du måste veta vad din publik pratar om, hur de känner sig och vad de vill ha. Verktyg för socialt lyssnande är ett utmärkt sätt att göra just det.

Med hjälp av verktyg för att lyssna på sociala medier kan du övervaka relevanta konversationer från hela webben. Du kan använda verktygen för att få en inblick i hur dina kunder känner för ditt varumärke, eller till och med samla in information om potentiella kunder som kan vara intresserade av att höra om dina produkter eller tjänster.

Det finns många gratis verktyg för social lyssning för marknadsförare, men om du vill ha något mer kraftfullt kan du prova Mention: https://mention.com/accountingfirms/. Det är ett utmärkt verktyg för att övervaka alla dina omnämnanden på nätet och gör att du kan få varningar när någon nämner nyckelord som är relaterade till det du gör (t.ex. "bokföring").

Systematisera din marknadsföring

Det bästa sättet att marknadsföra din bokföringsbyrå är att systematisera den. Om du vill växa måste du fokusera på att marknadsföra ditt företag på ett sätt som ger dig nya leads och sedan omvandlar dessa leads till betalande kunder. En marknadsföringskalender kan hjälpa dig att hålla reda på alla olika saker du gör, så att du i slutet av varje månad har en exakt uppfattning om hur många leads som har genererats från alla källor och vilken avkastning varje aktivitet har gett.

Du bör också sätta upp mål för varje marknadsföringsaktivitet så att det när det är dags för granskning inte finns någon tvekan om huruvida något fungerade eller inte.

Det kan tyckas vara mycket arbete nu, men om du har en tydlig plan kommer du att spara tid senare när resurserna börjar ta slut och företagen börjar dra tillbaka investeringarna när budgetarna stramas åt igen efter julhelgen i februari/mars varje år i Australiens storstäder som Sydney och Melbourne etcetera...

Skapa en plan för sökmarknadsföring för din webbplats

Steg 1: Definiera din målgrupp

Det första steget i att skapa en plan för sökmarknadsföring för din webbplats är att definiera din målgrupp. Att veta vem du försöker nå hjälper dig att vägleda resten av dina beslut. Du kan börja med enkla demografiska undersökningar, som åldersintervall och kön, men du kan också överväga andra faktorer som plats, karriär/bransch och intressen. Är de etablerade företagare? Vill de ha en enklare lösning som är lättare för deras budget?

Om du är osäker på hur du ska besvara dessa frågor till en början kan du försöka använda Googles sökordsplanerare eller SEMrush för att hitta sökord som är relevanta för det du erbjuder. Detta hjälper dig att begränsa specifika termer som är relaterade till de tjänster eller produkter som erbjuds av bokföringsföretag (i det här fallet).

Var konsekvent med innehåll och budskap

Konsekvens är viktigt. Ditt innehåll och budskap bör vara detsamma på alla plattformar, så att det är lätt för folk att hitta dig och komma ihåg dig. Konsekvens bidrar till att bygga upp ett förtroende hos dina potentiella kunder, och när de letar efter en revisor eller bokhållare kommer de att söka efter någon som kan hjälpa dem att lösa sina problem.

Ett konsekvent budskap hjälper dig också att sticka ut från konkurrenterna. Om din webbplats ser ut som alla andras finns det ingen anledning att välja din webbplats framför deras!

Använd bloggande för att rankas för lokala sökord och skapa förtroende för ditt varumärke.

Bloggar är ett utmärkt sätt att rankas för lokala sökord och skapa förtroende för ditt varumärke. De visar också upp din expertis, genererar leads och får kunder.

Bli en tankeledare i redovisningsvärlden med en branschrelaterad blogg.

Bloggandet är ett utmärkt sätt att bli en tankeledare inom din bransch. Du kan blogga om vad som helst, men det bör vara relevant för din bransch. Du kan till exempel skriva om ämnen som:

  • Innovationer inom redovisning
  • Hur tekniken förändrar redovisningsbranschen
  • Tekniska tips för småföretag

Förutom att marknadsföra dig själv och din redovisningsbyrå kan du använda din blogg som en möjlighet att nå ut till potentiella kunder.

Få kunder genom att be om rekommendationer - inte recensioner.

Om du vill få kunder ska du be om rekommendationer, inte recensioner. Kunder är mer benägna att rekommendera dig om de har haft en bra upplevelse och är mer villiga än vanliga människor att ägna sin tid åt att skriva positiva recensioner på Google, Yelp och Facebook. Det beror på att rekommendationer från vänner och familj verkar mer trovärdiga än recensioner från främlingar.

När jag till exempel arbetade som marknadsföringsansvarig på en bokföringsbyrå i Los Angeles för många år sedan frågade jag min chef hur vi kunde få fler kunder utan att lägga pengar på reklam. Han svarade: "Få kunder genom att be om rekommendationer!" Detta var innan internet uppfanns, så han menade personligen: fråga dina nuvarande kunder om de känner någon som kan behöva hjälp med sina skatter eller bokföringstjänster, ge dem ditt visitkort eller din broschyr och följ sedan upp med en påminnelse via e-post två veckor senare för att fråga om de har lyckats få hänvisningar från sina kontakter sedan de senast talade med dig (och påminn dem igen efter ytterligare två veckor).

Att ta med sig: Det finns flera sätt för oberoende revisorer och redovisningsföretag att marknadsföra sina tjänster till potentiella kunder.

Om du inte marknadsför din bokföringsbyrå är det en bra idé att börja. Marknadsföring är som träning: ju mer du gör det, desto bättre känner du dig. Och om du vill vara i form för ditt företag är det dags att börja.

Det finns många sätt för oberoende revisorer och redovisningsföretag att marknadsföra sina tjänster till potentiella kunder. Du kan till exempel skicka ut vykort eller använda e-postutskick; dessa metoder är gratis men kanske inte har så stor inverkan på dem som får dem (även om de har en inverkan). Andra metoder kräver investeringar, t.ex. betalda annonser på sociala medieplattformar eller sökmotoroptimering (SEO). Dessa metoder kan kosta pengar men kan vara mycket effektiva om de görs på ett bra sätt och övervakas noga över tid så att eventuella förändringar som konkurrenterna gör snabbt kan anpassas därefter.

Nätverk och mun-mot-mun-arbete

En av de viktigaste sakerna du kan göra är att skapa nätverk. Nätverk är i princip att träffa nya människor och skapa kontakter som kan leda till kunder. Mun-till-mun-marknadsföring är fortfarande det mest effektiva sättet att få nya kunder, så se till att du gör allt du kan för att få ut ditt namn - både på nätet och utanför!

Du kan nätverka på lokala evenemang eller online via sociala medier. Du kan börja med att gå med i en yrkesorganisation som NAPFA, där du kan träffa andra revisorer som är intresserade av att hjälpa varandra att lyckas i sina företag. Ett annat bra sätt att marknadsföra dig själv är att delta i lokala evenemang som anordnas av organisationer som Rotaryklubbar, handelskammare och andra grupper som främjar samhällsengagemang för företag som ditt!

Om ingen av dessa idéer låter tilltalande (eller om du inte har tid) kan du överväga att anställa någon annan som gör den här typen av arbete på deltid eller heltid! Det finns gott om personer som specialiserar sig på marknadsföringstjänster som inte bara är en vanlig reklambyrå - de kommer att hjälpa dig att få ditt företag att växa snabbare än någonsin tidigare!

Marknadsföring på nätet

Marknadsföring på nätet är det bästa sättet att marknadsföra din bokföringsbyrå.

  • Använd sociala medier.

Om du inte finns på sociala medier måste du göra det! Använd Facebook och Twitter för att börja komma i kontakt med potentiella kunder. Du kan också använda LinkedIn eller Instagram! Se till att du alltid lägger upp nytt innehåll så att folk alltid ser något nytt när de besöker din sida. Du kan också skapa annonser på dessa plattformar som hjälper till att driva trafik tillbaka till din webbplats eller företagssida! Det är viktigt för dem att veta exakt var de kan lära sig om vilka tjänster/produkter du erbjuder för att de ska överväga att göra affärer med DIG snarare än med vilket annat företag som helst där ute som kanske har liknande tjänster men inte alls lika bra recensioner från tidigare kunder som du själv för närvarande har tillgängliga online idag tack vare till stor del tack!

Målinriktad marknadsföring

Det första steget i marknadsföringen av din bokföringsbyrå är att definiera din ideala kund. Vem är den perfekta kunden som du vill locka till dig? Om du är som de flesta revisorer kan detta verka som en svår fråga. Du vill inte rikta dig till en för liten eller för stor målgrupp - du vill ha det helt rätt.

Som tur är finns det en enkel formel för att räkna ut vilken typ av människor som skulle bli bra kunder: Identifiera först de problem som finns i din bransch och gör sedan lite forskning om hur dessa problem hanteras på andra håll. När du har gjort det, titta på vem som redan har löst dessa problem - och gå sedan efter dem!

Till exempel: Tänk dig att du arbetar som revisor i en amerikansk småstad och att det inte finns några andra revisorer i närheten som specialiserar sig på internationell skattelagstiftning (som kan vara komplicerad). Du skulle kunna rikta dig till advokater med utländska klienter som kan behöva hjälp med att deklarera sina skatter här i USA, eller till och med till småföretag som ägs av invandrare som själva kan vara intresserade av att lära sig mer om hur vårt system fungerar så att de bättre kan hjälpa sin personal att navigera i det själva (eller till och med deklarera manuellt!).

Att ta med sig: Vi har sammanställt en insiktsfull lista med tips som hjälper dig att effektivt marknadsföra din bokföringsbyrå.

Vi har sammanställt en lista med tips som hjälper dig att effektivt marknadsföra din redovisningsbyrå.

Marknadsföring är en pågående process, inte en engångsföreteelse. Du kan inte bara sätta upp en webbplats, blogg eller Facebook-sida och förvänta dig att det ska hända bra saker. Marknadsföring är en process; det är något som man måste arbeta med varje dag - inte bara i början av uppbyggnaden av ditt varumärke utan också under hela ditt liv som företagare.

Fokus på mun-till-mun-marknadsföring.

Mun-till-mun-marknadsföring är ett kraftfullt sätt att få fler kunder. Mun-till-mun-reklam innebär att någon rekommenderar dig för att han eller hon var nöjd med den tjänst du tillhandahöll.

För att få rekommendationer kan du fråga dina nuvarande kunder om de känner någon som kan behöva dina tjänster eller om de kan rekommendera någon till dig. Du kan också fråga dem om de skulle ha något emot att bli kontaktade direkt av potentiella nya kunder så att du kan följa upp dem och berätta för dem om ditt företags specialområden och de tjänster som erbjuds.

När du utvecklar relationer med kunderna ska du alltid fokusera på att ge exceptionell kundservice för att stärka dessa relationer så att fler hänvisningar genereras för din redovisningsbyrå.

Nätverka med andra företag och delta i lokala evenemang.

Ett bra sätt att marknadsföra din bokföringsbyrå är att nätverka med andra företag och delta i lokala evenemang.

  • Nätverk: Du kan träffa nya människor, knyta kontakter med andra företag och få värdefull insikt i behoven hos kunderna i ditt område. Du kan hitta nätverksevenemang på webbplatser för sociala medier eller genom resurser som Meetup.com eller Eventbrite.
  • Personliga evenemang: Dessa inkluderar happy hours, luncher, middagar, konferenser, seminarier och mycket mer! Om du inte vet var du ska börja leta efter sådana här evenemang i ditt område kan du söka efter "nätverk" eller "företag" på Facebook!

Erbjuda tips eller genomföra workshops för småföretag.

  • Erbjuda tips eller hålla workshops för småföretag.

Småföretag är ryggraden i ditt samhälle, och du kan hjälpa dem att växa genom att erbjuda tips om hur de kan få ut det mesta av sina redovisningstjänster. Du kan till och med hålla seminarier där du diskuterar ämnen som "Hur du gör ditt småföretag mer lönsamt" eller "7 sätt att öka ditt kassaflöde". Genom att ge tillbaka på det här sättet bygger du upp ett förtroende bland dina lokala kunder och gör dig själv mer känd i samhället som en expert på småföretagens ekonomi.

Få goda recensioner från dina kunder.

Nu när du har sålt idén om ditt företag till potentiella kunder är det dags att göra lite marknadsföring. Det kanske låter uppenbart, men vi säger det ändå: att få bra recensioner från dina kunder är något av det bästa du kan göra för ditt företag.

Låt oss först tala om hur du ber om dem. Du kanske tror att det räcker att bara be folk om recensioner. Men när det kommer till kritan vill de flesta människor inte ge ett företag sin feedback - särskilt inte om de inte har haft en överväldigande positiv upplevelse med det företaget eller tjänsteleverantören (som du).

  • Ange länkar på både din webbplats och dina konton i sociala medier där kunderna kan lämna sin feedback anonymt om de så önskar. På så sätt vet de exakt vart deras feedback kommer att gå utan att det känns som en olägenhet i båda ändar av spektrumet - till exempel: "Det här har varit min favoritbokföringsbyrå ända sedan jag blev kund 2011. Här är några länkar där du kan läsa mer om oss.

Använd sociala medier för att profilera dig som en professionell resurs.

Sociala medier är ett utmärkt sätt för dig att visa upp din expertis och bygga upp ditt varumärke, men de kan vara ännu mer användbara om du använder dem för att komma i kontakt med kunder.

Låt oss säga att en potentiell kund skriver på Facebook om ett problem som de har med sitt bokföringsprogram och att du har viss erfarenhet av att använda det programmet. Det är en möjlighet för dig att ta kontakt med dem och hjälpa dem att lösa problemet - och även visa hur kunnig du är som revisor! Lite extra ansträngning kan verka obetydlig vid första anblicken, men dessa små interaktioner är det som kommer att vara avgörande för dina marknadsföringsinsatser i det långa loppet.

Använd sökmotoroptimering (SEO) på din webbplats för att få en högre placering på Google-sökningar för dina nyckelord.

  • Använd nyckelord i titeln och beskrivningen på din webbplats.
  • Använd nyckelord i rubriktaggarna på din webbplats (H1, H2 osv.).
  • Använd nyckelord i innehållet på din webbplats
  • Använd nyckelord i URL:en för varje sida på din webbplats.
  • Optimera bilder för sökmotorer: Se till att alla bilder har beskrivande filnamn och är korrekt taggade så att sökmotorspindlar lätt kan indexera dem.

Skapa och hantera en Google Adwords-kampanj.

  • Skapa ett Google Adwords-konto och logga in:
  • Klicka på fliken "Annonser och tillägg" högst upp på skärmen (eller klicka här).
  • På vänster sida klickar du på "+ Kampanj" och väljer sedan "Endast visningsnätverk" i rullgardinslistan.
  • Klicka på "Create New Campaign" i blå text under detta alternativ (eller klicka här).
  • Ge din kampanj ett namn (t.ex. "Accounting Firm Marketing").
  • Välj vid behov det land eller den region där du vill annonsera i rullgardinslistan ovanför, annars väljer du Worldwide Search som vanligt för Google Adwords-kampanjer 2017+.
  • . Ange sedan nyckelord i respektive fält - ett per rad - som matchar vad potentiella kunder kan söka med när de söker efter en revisor nära dem på nätet!

Starta en blogg och lägg upp inlägg på sociala medier.

Du har säkert hört att bloggande är ett utmärkt sätt att bygga upp förtroende hos potentiella kunder och få fler hänvisningar. Men visste du att det också kan hjälpa dig att rankas högre i Googles sökresultat? Visst låter det inte särskilt viktigt, men det är sant! Bloggning kan bidra till att förbättra din synlighet online, vilket gör det lättare för människor att hitta din redovisningsbyrå när de söker på nätet. Och när folk hittar din webbplats på grund av ett blogginlägg om skatteåterföringar (till exempel) kommer dessa sökresultat att vara fulla av positiva omdömen från nöjda kunder - vilket alltid är bra för affärerna.

Du kanske tror att bloggande tar för mycket tid eller inte är värt besväret eftersom de flesta människor ändå hoppar förbi webbplatser utan att ens läsa texten på dem. Lyckligtvis för oss alla är detta dock inte sant längre! Ny forskning visar att 80 procent av webbtrafiken kommer direkt från sökmotorer snarare än från hänvisningar; så att ha högkvalitativt innehåll någonstans på din webbplats gör det inte bara lättare för potentiella kunder att ta reda på vilka tjänster du erbjuder, utan ger också Google något annat än annonser (som nyhetsartiklar) när de vill ha information om ämnen som är relaterade till dina, som "skatteberedning".

Att ta med sig: Marknadsföring av din bokföringsbyrå är en fråga om olika element som arbetar tillsammans för att hjälpa dig att få fler leads och kunder.

Sammanfattningsvis är marknadsföring en fråga om olika element som samverkar för att hjälpa dig att få fler leads och kunder. Men vad kan man göra för att effektivisera varje del av marknadsföringen?

  • Skapa ett förslag/underskrivet kontrakt som tydligt beskriver vad som erbjuds, av vem och för hur mycket pengar.
  • Skapa en tidslinje för projektet som visar milstolpar och tidsfrister för leveranser. Kontakta kunder som har undertecknat kontrakt tidigare om hur effektivt detta har varit för dem.
  • Skapa en effektiv lead funnel som är sömlös från första kontakt till beställningsprocessen så att det inte finns några flaskhalsar eller förvirring på vägen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är marknadsföring av din redovisningsbyrå en fråga om olika element som samverkar för att hjälpa dig att få fler leads och kunder. Du kanske inte kan göra alla dessa saker på en gång, men de är alla värda att försöka genomföra med tiden när ditt företag växer. Det viktigaste är att du fortsätter att lära dig nya sätt att göra saker och ting för att hålla dig före konkurrenterna!

Lycka till! 

Dela inlägget